بستن

انتقاد پل شریدر از فهرست بهترین فیلم‌های تاریخ نشریه Sight and Sound

0 دیدگاه | 1 سال پیش

“یک نویسنده و کارگردان باتجربه به روزرسانی اخیر فهرست مجله “صدا و سایت” انتقاد کرده است. به روزرسانی دهه اخیر فهرست بهترین فیلم های تاریخ این نشریه، بحث های بسیاری را به همراه داشته است. فیلم “ژان دیلمان” ساخته ی “شانتال آکرم” در این فهرست با رتبه اول شناخته شد، برای اولین بار که یک فیلم ساخت یک زن این رتبه را کسب نموده است. قبل از این، فقط سه فیلم، “دزد دوچرخه”،”شهروند کین” و “سرگیجه” موفق به دریافت این رتبه شده بودند.

“پل شریدر”، که به تازگی فیلم “سرباغبان” را کارگردانی کرده است، یکی از انتقادهای این فهرست به روز شده است. او همانند همیشه، نظریاتش را در صفحه فیسبوکش منتشر کرده است.

شریدر نوشته است: “نظرسنجی “صدا و سایت” برای مدت 70 سال، یک استاندارد قابل اعتماد، اگر نه پیشرو برای ارزیابی رضایت عمومی و اولویت ها بوده است. فیلم هایی بالای فهرست رسیدند، فیلم های دیگری افت کردند؛ اما با زمان برنده شدند. به ناگهان “ژان دیلمان” در رتبه اول ظاهر شد و اعتبار نشریه را به تعلیق انداخت. این بی دلیل به نظر می رسد، همچون کسی که انگشتش را بر روی ترازو گذاشته است. چیزی که به نظر من رخ داده است.”

نویسنده “گاو خشمگین” و “راننده تاکسی” اضافه کرده است که هیچ اعتراضی به “ژان دیلمان” به عنوان یک فیلم ندارد اما اعتقاد دارد که صعود سریع نسبتاً این فیلم به رتبه اول نتیجه خرابی در ساختار نظرسنجی است.

شریدر می گوید: “همانطور که “تام استاپارد” در “جامپرز” می گوید، در دموکراسی مهم نیست کی رای می دهد، اما چه کسی رای ها را شمارش می کند مهم است. با گسترش جامعه رای دهنده و سیستم نمره دهی، نتیجه نظرسنجی امسال “صدا و سایت” بازتابی از تداوم تاریخی نیست بلکه یک تداوم آشفته که در آن دیدگاه های سیاسی مورد توجه قرار گرفته اند. من فیلم آکرمن را دوست دارم، فیلم بسیار خوبی است، فیلمی برجسته اما رسیدن ناگهانی اش به رتبه اول به آن کمکی نمی کند. “ژان دیلمان” باعث می شود که در این زمان نه تنها به عنوان فیلم مهمی در تاریخ سینما بلکه به عنوان نقطه عطف در بازنگری های \[جنبش] وک و تجاوز شده به یاد آورده شود.”

فهرست ده فیلم برتر تاریخ به انتخاب شریدر منتشر شده است:\
جیب بر، داستان توکیو، پرسونا، قواعد بازی، کانفورمیست، سرگیجه، سربازان وحشی، متروپلیس، پدرخوانده و بانو ایو.

0 دیدگاه