بستن

«شبکه مخفی زنان» سریالی تاریخی با حال و هوای جدید

0 دیدگاه | 2 سال پیش

قسمت اول «شبکه مخفی زنان» به کارگردانی افشین هاشمی با حال‌وهوایی نسبتا متفاوت با سریال‌های اخیر شبکه نمایش خانگی به میدان آمده؛ سریالی که با وجود خلاقیت‌های زیادی که در ساختار آن دیده می‌شود، نیاز به فرصت بیشتری برای جلب توجه دارد.

سریال با تیتراژی متفاوت شروع می‌شود و برای معرفی بازیگران و اینکه در قالب چه شخصیت‌هایی فرو رفته‌اند، تمهیدات جالبی به کار برده شده. برای معرفی ماجرای سریال، یک بخش ابتدایی به آن افزوده‌اند که مثل راهنما عمل می‌کند و اطلاعات لازم را برای درک موقعیت و شرایط زمان وقوع در اختیار مخاطبان می‌گذارد. لحن راوی و شیوه بیان اطلاعات هم جزو اتفاق‌های جالب قسمت اول است.

افشین هاشمی برای تاکید روی تاریخی بودن سریال، از قاب مخصوص فیلم‌های 16میلی‌متری استفاده کرده؛ قابی که ابتدا گمان می‌کنیم منحصربه کابوس ابتدای سریال است اما بعد می‌فهیمم قرار است تمام مدت، ماجراها را در آن شاهد باشیم. این قاب هم طرفدارانی داشته و هم انتقادهایی به آن شده است. برخی در بخش نظرات پست‌های مرتبط با این سریال نوشته‌اند لزوم این قاب را درک نمی‌کنند و برایشان خسته‌کننده به نظر رسیده است.

سریال با معرفی شخصیت‌ها شروع می‌شود و شمایی کلی درباره آنچه قرار است در سریال شاهد باشیم پیش رویمان می‌گذارد. ما به واسطه دو شخصیت اصلی، وارد ماجراهایی نظیر جنبش زنان، بحث سانسور، ثبت کردن نام‌ها در ثبت احوال و… می‌شویم.

در قسمت اول جای قصه و ماجرایی جذاب که بتواند برای مخاطبان قلاب بیندازد و آنها را با خودش همراه کند خالی است. طبیعتا کارگردان قصد دارد تازه بعد از معرفی شخصیت‌ها و شرایط جامعه و اوضاع سیاسی، رفته‌رفته مخاطبان را با ماجرای اصلی مواجه کند به دل داستان ببرد اما مسئله اینجاست که هنوز مخاطبان نتوانسته‌اند آنطور که باید با آن ارتباط برقرار کنند و برای این هدف به زمان بیشتری نیاز است.

گریم باران کوثری و ایفای نقش پروین اعتصامی توسط او، یکی از اتفاق‌های پرهیاهوی سریال در قسمت اول است. برخی این انتخاب را هوشمندانه تلقی کرده‌اند، برخی بازی‌اش را با بازی نرگس محمدی در این نقش مقایسه کرده‌اند و برخی هم نوشته‌اند باران کوثری نمی‌تواند گزینه موفقی برای این نقش باشد.

درباره بازی سیامک انصاری، شبنم مقدمی و مهدی هاشمی فعلا نمی‌توانیم اظهارنظری داشته باشیم. چون هرکدام فقط در بخش کوتاهی حضور داشتند و باید منتظر بمانیم و ببینیم در ادامه چه ماجراهایی را از سر خواهند گذراند.

نکته قابل توجه این است که هنوز بازی لیلا حاتمی در سریال شروع نشده و احتمالا با ورود او شاهد اتفاق‌های مهمتری خواهیم بود.

0 دیدگاه