بستن

لیست اسکار 2024 – فهرست کامل برندگان اسکار 2024

0 دیدگاه | 3 ماه پیش

نود و ششمین دوره اهدای جوایز اسکار بامداد دوشنبه دهم مارس ۲۰۲۴ با اجرای جیمی کیمل در سالن دالبی تئاتر هالیوود برگزار شد. امسال هم همچون سال‌های گذشته مراسم اسکار شکوه سابق خود را نداشت و اجرای کیمل، محافظه‌کارانه‌ترین انتخاب برای مجری‌گری مراسم، چندان چنگی به دل نزد. به جز اجرای ترانه‌های نامزدشده، اتفاق خاص دیگری در مراسم نیفتاد. شاید حضور آل پاچینو برای اهدای جایزه بهترین فیلم تنها اتفاق ویژه شب بود و همین‌طور دو جایزه غیرمنتظره که کمی از قابل پیش‌بینی بودن جوایز اسکار در سال‌های اخیر کاست. فهرست کامل برندگان اسکار ۲۰۲۴ را در این مطلب بخوانید؛ می توان اینگونه توصیف کرد که بعد از خواندن این فیلم ها شما ترغیب به دانلود فیلم خارجی می شوید.

از مجموع فیلم‌های سال ۲۰۲۳، فیلم «اوپنهایمر» ساخته کریستوفر نولان در سیزده بخش نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود و هفت جایزه از جمله جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول مرد را با خود به خانه برد. به باور بسیاری دیگر جوایزی که «اوپنهایمر» در اسکار ۲۰۲۴ دریافت کرد هم به‌حق بود. تدوین و فیلمبردای و موسیقی متن این فیلم حقیقتاً قابل تحسین بود. تنها شگفتی جایزه صدا بود که به «منطقه مورد علاقه» تعلق گرفت. بعد از «اوپنهایمر»، فیلم «بیچارگان» به کارگردانی یورگوس لانتیموس با یازده نامزدی، بیشترین تعداد کاندیدها را به خود اختصاص داده بود و چهار جایزه را دریافت کرد، از جمله جایزه شگفتی‌ساز بهترین بازیگر نقش اول زن برای اما استون. سه اسکار دیگری که این فیلم دریافت کرد، بهترین طراحی تولید، طراحی لباس و گریم هم جوایز بحقی بود. «قاتلان ماه کامل» مارتین اسکورسیزی که در ده شاخه نامزد دریافت جایزه شده بود، بزرگ‌ترین ناکام شب بود و هیچ جایزه‌ای را دریافت نکرد؛ حتی جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن که پیش‌بینی می‌شد به لیلی گلداستون برسد. «باربی» فیلم جنجالی گرتا گرویگ هم که در هشت شاخه نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود، تقریباً نادیده گرفته شد و تنها یک جایزه، بهترین ترانه را با خود به خانه برد.

فیلم های اسکار 2024

معمولاً جوایز اسکار شباهات زیادی به جوایز گلدن گلوب و چند جایزه سینمایی معتبر دیگر دارد. در نود و ششمین مراسم اسکار هم جوایز طبق پیش‌بینی‌ها بین فیلم‌ها تقسیم شد. «اوپنهایمر»، «بیچارگان» و «منطقه مورد علاقه» گل سرسبد مراسم بودند. بحث پروتکل‌های تازه هالیوود و میدان دادن به رنگین‌پوستان هم همچنان پابرجا بود؛ البته به جز در بخش جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن. جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن اسکار ۲۰۲۴ همچون گلدن گلوب به داوین جوی رندولف برای فیلم «جاماندگان» ساخته الکساندر پین رسید. رابرت داونی جونیور هم بالاخره به اسکاری که سال‌هاست شایسته آن بود، برای فیلم «اوپنهایمر» کریستوفر نولان رسید. در گلدن گلوب ۲۰۲۴ هم او همین جایزه را دریافت کرده بود.

جایزه بهترین فیلم بین‌المللی گلدن گلوب ۲۰۲۴ به «آناتومی یک سقوط» به کارگردانی ژوستین تریه رسید. اما این فیلم حتی به عنوان نماینده سینمای فرانسه هم به آکادمی اسکار معرفی نشد و اسکار بهترین فیلم بین‌المللی سال ۲۰۲۴ به رقیب اصلی‌اش فیلم نماینده بریتانیا «منطقه مورد علاقه» ساخته جاناتان گلیزر رسید. در عوض، جایزه بهترین فیلمنامه اورجینال به «آناتومی یک سقوط» رسید. اسکار بهترین انیمیشن بلند همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد به «پسرک و مرغ ماهی‌خوار» هایائو میازاکی رسید. اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی به فیلم تحسین‌شده «داستان آمریکایی» رسید که در راستای پروتکل‌های جدید هالیوود در انتخاب گروه بازیگران، نامزدها و برندگان جوایز مهم نشانی از میدان دادن به رنگین‌پوستان است.

بهترین فیلم

  • «داستان آمریکایی» (American Fiction)
  • «آناتومی یک سقوط» (Anatomy of a Fall)
  • «باربی» (Barbie)
  • «جاماندگان» (The Holdovers)
  • «قاتلان ماه کامل» (Killers of the Flower Moon)
  • «مایسترو» (Maestro)
  • «اوپنهایمر» (Oppenheimer) – برنده
  • «زندگی‌های گذشته» (Past Lives)
  • «بیچارگان» (Poor Things)
  • «منطقه مورد علاقه» (Zone of Interest)

 

بهترین کارگردانی

بهترین بازیگر نقش اول مرد

بهترین بازیگر نقش اول زن

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد

بهترین بازیگر نقش مکمل زن

بهترین فیلمنامه اورجینال

بهترین فیلمنامه اقتباسی

بهترین موسیقی متن

بهترین فیلم بین‌المللی

بهترین انیمیشن بلند

ژوستین تریه برای «آناتومی یک سقوط»بردلی کوپر برای «مایسترو»آنت بنینگ برای «نیاد» (Nyad)استارلینگ کی براون برای «داستان آمریکایی»امیلی بلانت برای «اوپنهایمر»«آناتومی یک سقوط» نوشته ژوستین تریه، آرتور هراری – برنده«داستان آمریکایی» نوشته‌ کورد جفرسون – برندهلورا کارپمن برای «داستان آمریکایی»«من کاپیتان» (Io Capitano) از ایتالیا«پسرک و مرغ ماهی‌خوار» (The Boy and the Heron) – برنده
مارتین اسکورسیزی برای «قاتلان ماه گل»کلمن دومینگو برای «راستین» (Rustin)لیلی گلداستون برای «قاتلان ماه گل»رابرت دنیرو برای «قاتلان ماه گل»دنیل بروکس برای «رنگ بنفش» (The Color Purple)«جاماندگان» نوشته دیوید همینگسون«باربی» نوشته‌ گرتا گرویگجان ویلیامز برای «ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت» (Indiana Jones and the Dial of Destiny)«روزهای عالی» (Perfect Days) از ژاپن«بنیادین» (Elemental)
کریستوفر نولان برای «اوپنهایمر» – برندهپل جیاماتی برای «جاماندگان»ساندرا هولر برای «آناتومی یک سقوط»رابرت داونی جونیور برای «اوپنهایمر» – برندهآمریکا فررا برای «باربی»«مایسترو» نوشته بردلی کوپر و جاش سینگر«اوپنهایمر» نوشته‌ کریستوفر نولانرابی رابرتسون برای «قاتلان ماه گل»«انجمن برف» از اسپانیا«نیمونا» (Nimona)
یورگوس لانتیموس برای «بیچارگان»کیلیان مورفی برای «اوپنهایمر» – برندهکری مولیگان برای «مایسترو»رایان گاسلینگ برای «باربی»جودی فاستر برای «نیاد»«می دسامبر» نوشته سمی برچ«بیچارگان» نوشته تونی مک‌نامارالودویک گرانسون برای «اوپنهایمر» – برنده«اتاق معلمان» (The Teachers’ Lounge) از آلمان«مرد عنکبوتی: میان دنیای عنکبوتی» (Spider-Man: Across the Spider-Verse)
جاناتان گلیزر برای «منطقه مورد علاقه»جفری رایت برای «داستان آمریکایی»اما استون برای «بیچارگان» – برندهمارک رافلو برای «بیچارگان»داوین جوی رندولف برای «جاماندگان» – برنده«زندگی‌های گذشته» نوشته سلین سانگ«منطقه مورد علاقه» نوشته‌ مارتین آمیسژرسکین فندریکس برای «بیچارگان»«منطقه مورد علاقه» (The Zone of Interest) از بریتانیا – برنده«رویاهای روباتی» (Robot Dreams)

 

0 دیدگاه